Frekvencija osvježavanja ekrana – šta je to zapravo?

Proizvođači mobilnih telefona svojski se trude da hardverski poboljšaju svoje telefone kako bi doprli do što je više moguće korisnika. Sve hardverske karakteristike podložne su ovim poboljšanjima, a to uključuje i ekran. Karakteristike ekrana mogu se mjeriti kroz nekoliko brojki. Možemo pričati o njegovoj veličini, rezoluciji, tipu ekrana, ali ono što je od posebnog značaja za naš današnji blog je frekvencija osvježavanja slike na ekranu.
Šta je frekvencija osvježavanja ekrana?
Frekvencija osvježavanja, u suštini, predstavlja broj slika u sekundi koje se smijene na ekranu. Što je ovaj broj veći, to slika izgleda ljepše. Frekvencija osvješavanja izražava se kroz jedinicu Hz (Herc), kao i svaka druga frekvencija.
Kako bi razumjeli zašto je ova frekvencija važna, važno je prvo shvatiti šta to tačno znači osvježavanje u sekundi. Digitalni panel, bilo LCD ili AMOLED, radi tako što uklučuje individualne piksele. Kada se boje koje svaki pojedinačni piksel odašilje mijenjaju, ovu promjenu ljudsko oko vidi kao pokrete na ekranu. Telefon šalje signale samom ekranu nekoliko puta u sekundi, a broj tih signala upravo je frekvencija osvježavanja. Na ovaj način ekran prikazuje sliku. Ovo je nešto slično kao meksički talas. Talas se kreće tako što grupa ljudi koja je sjedila ustane pa sjedne a onda sljedeći ljudi ponove taj pokret i tako dalje.
Sve je to u redu dok ekran prikazuje statične slike. Međutim, šta se dešava kad se prikazuju video snimci, ili kada se renderuju igrice?
Ovdje je važno shvatiti i koncept sličica u sekundi (frames per second – fps). Slično kao i frekvencija osvježavanja, ovaj broj označava broj slicica koje telefon šalje na ekran u sekundi. Na primjer, video snimci se često snimaju u 60 FPS. Ovo znači da frekvencija osvježavanja ekrana na kojem će se video gledati treba da bude najmane 60 Hz kako bi se svaka pojedinačna sličica (frame) poslala na ekran. Ovim se osigurava da video izgleda glatko.
Najčešća frekvencija osvježavanja kod modernih telefona je upravo 60 Hz. Šezdeset osvježavanja u sekundi je sasvim dovoljno kako bi se osigurale glatke tranzicije. Pojedinačna osvježavanja ljudsko oko ne može ni vidjeti jer se prosto dešavaju prebrzo.
Tehnologija se, međutim, kao što znamo, razvija fascinantnom brzinom. Senzori kamera su postali vrlo sposobni, dok igrice za telefone postaju sve zahtjevnije. U ovom blogu uzećemo kao primjer video snimke koje snima kamera telefona kako bismo objasnili zašto kompanije povećavaju i frekvenciju osvježavanja ekrana.
Zašto je ona važna?
Današnje kamere sposobne su da snimaju usporene snimke. Ovi snimci snimaju se u 120 fps, 240 fps ili čak u 960 fps. Postavlja se pitanje, kako prikazati više slicica u sekundi na ekranu kojem je frekvencija osvježavanja 60 Hz. Usporeni snimci realizuju se tako što se dužina videa „razvuče“ tako da se svaka snimljena slika poklopi sa dva uzastopna osvježavanja ekrana. Na ovaj način dobijamo poprilično glatke usporene snimke. Ovo bi moglo biti još bolje kada bi se frekvencija osvježavanja podigla, te kada bi se još jednom dostigao odnos 1:1 – 1 sličica na 1 osvježavanje ekrana.
Upravo ovo su proizvođači pokušali da naprave! Sve češće i češće možemo vidjeti telefone sa ekranima frekvencije osvježavanja od 90 Hz ili čak 120 Hz.
90 Hz ekrani
Kao što smo već rekli, frekvencija osvježavanja pravi ogromnu razliku tokom igranja igara i prikazivanja video snimaka. Nije ni čudo što su ovi ekrana danas najčešće ugrađeni upravo u telefone koji su namjenjeni za igranje igara. Čak i neki obični telefoni imaju ekrana povećane frekvencije osvježavanja, kao što je OnePlus 7 Pro. Njegov ekran ima frekvenciju osvježavanja od 90 Hz, i skoro sav sadržaj igleda mnogo bolje nego na ekranu od 60 Hz. Naravno, ova razlika se vidi samo kad se dva telefona uporede direktno, ali jasno se vidi da 90 hercni ekran sradržaj reprodukuje mnogo ljepše. Ako želite da pročitate našu recenziju OnePlus 7 Pro uređaja, kliknite na ovaj link. Tu možete saznati više o ovom fenomenalnom telefonu i njegovom ekranu.
120 Hz ekrani
OnePlus je podigao frekvenciju osježavanja svog flagšipa na 90 Hz, a ASUS je najavio svoj novi telefon posvećen igračima i igranju igara. ROG Phone 2, novi ASUS-ov flagšip, imaće ekran od 120 Hz, što znači da će biti sposoban da prikaže vrlo glatke video snimke i igrice na 120 fps. Prilikom igranja igara, ovo je vrlo važno jer bukvalno svaka milisekunda može biti presudna.
Često pitanje među ljubiteljima mobilnih telefona je da li ekrani sa frekvencijom ovježavanja preko 60 Hz uopšte imaju mjesto na tržištu. Već smo rekli, ljudsko oko ne može baš ni vidjeti preko 60 Hz. Moglo bi se reći da određene grupe ljudi mogu iskoristiti ovakve ekrane, kao što su ljudi koji edituju video snimke na telefonima ili oni koji se takmiče u igrama na telefonima. Međutim za svakodnevnog korisnika, ekrani sa frekvencijom od 60 Hz su sasvim dovoljno dobri. Veće frekvencije je lijepo imati, ali definitivno ovo nije moranje jer jednostavno je poboljšavaju iskustvo dovoljno da opravdaju razliku u cijeni.